Reference

9 denní školní zajezd do Polska - Gymnázium Ostrov 18.-26.09.2017

Naše putování za historií Polska začalo 18. září 2017. První zastávkou byl Český Těšín, kde se nás ujal pan ředitel místního gymnázia (Polskie Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego) Mgr. Andrzej Bizoń. Večerní procházka do polského Těšína a nocleh v tělocvičně nás patřičně naladily na vše, co nás mělo v následujících dnech čekat. „Cześć Polska“ :o) První zastávkou byl nechvalně proslulý koncentrační a vyhlazovací tábor Auschwitz-Birkenau. Odpoledne jsme přejeli do nedalekého nádherného města Krakova, kde jsme si prohlédli historické centrum a ochutnali místní speciality z polské kuchyně. Následující den jsme věnovali čtvrti Kazimierz - místě, kde se prolínají židovské a křesťanské tradice. Během procházky jsme viděli několik dochovaných synagog, starý židovský hřbitov, na němž Židé byli pohřbíváni 300 let, a fabriku Oskara Schindlera, který zachránil 1200 Židů před smrtí v koncentračním táboře. Naše putování pokračovalo deštivým dnem směrem na východ Polska k ukrajinským hranicím do města Zamość, které je díky svým stavebním památkám nazýváno „perlou polské renesance“, „městem arkád“ či „Padovou severu“.  Přenocovali jsme ve městě Lublin, odkud jsme za brzkého rána zamířili do nedalekého německého koncentračního a vyhlazovacího tábora Majdanek (KL Lublin). Cesta do Varšavy byla zamlklá, studenti vstřebávali zážitek z prohlídky, která umocnila to, co jsme viděli v Osvětimi. První zastávkou ve Varšavě byla prohlídka královských Łazienek, letní rezidence krále Stanislawa Augusta, pocházející z roku 1689, které se také říká Palác na ostrově. Děštivý večer jsme přečkali, kochajíce se  moderní Varšavou v okolí Paláce kultury. Opět nastala příležitost ochutnat speciality místních restaurací a mléčných barů (pierogi, žurek, bigos…). Druhý den ráno jsme již pozitivně naladěni vyrazili do centra Varšavy a jako pomyslná jahůdka na šlehačce nás čekala na závěr prohlídka Muzea Varšavského povstání spojená s projekcí filmu Město ruin. Smekáme klobouk před polskou muzejní pedagogikou. Poprvé během našeho putování vidíme slunce. Cestou na sever k moři do města Gdaňsk jsme věnovali krátkou zastávku Janu Žižkovi na bojišti Grunwald (údajně zde přišel o své jedno oko). Po snídani ve starobylém městě Gdaňsk jsme navštívili  Westerplatte – malý písčitý poloostrov, který se nachází v těsném sousedství města. Na tomto místě 1. září 1939 německá válečná loď Schleswig-Holstein začala ostřelovat polské vojenské tranzitní skladiště. Tento útok byl považován za začátek druhé světové války. Na Muzeum námořnictva a torpédoborec ORP Błyskawica, který patří mezi nejslavnější plavidla, která se zapojila do druhé světové války, se těšili nejvíce kluci, ale nakonec koupání v moři a oběd v rybích restauracích v okolí přístavu potěšil úplně všechny. Odpoledne nám zahrály varhany v Olivě a znalci zavzpomínali na krásnou píseň Karla Kryla ze 70. let. Návštěva historických loděnic, kde v roce 1980 vzniklo hnutí Solidarita, nás přenesla do moderních dějin Polska 20. století. Viděli jsme historickou bránu číslo 2 a náměstí Solidarity, kde v roce 1970 a 1980 probíhaly dělnické stávky, a také pomník, který připomíná masakr dělníků v roce 1970. Na další den se těšili všichni milovníci středověké architektury. Křižácký hrad Malbork (největší gotická stavba na světě, zároveň také největší stavba z cihel na světě) se nám předvedl v celé své kráse. Přestože byl hrad mnohokrát poškozen, naposled Rudou armádou na konci 2. světové války, jeho monumentalita nás ohromila. Cesta na jih pro nás znamenala, že směřujeme k domovu. Nemohli jsme ale vynechat Toruň, jedno z nejkrásnějších polských měst – rodiště Mikuláše Koperníka a místo proslulé výrobou nejlepších perníků v celém Polsku. Před prohlídkou Hnězdna a Wroclawi jsme se dostali do historie o tisíce let zpět. V Biskupinu, jedinečném muzeu a skanzenu, jsme obdivovali přesné rekonstrukce sídlišť a opevnění z doby mezolitické, neolitické, bronzové (lužická kultura) a raného středověku. Opět poklona polské muzejní pedagogice. Je prostě skvělá :o)

Panu řidiči tímto děkujeme za bezchybné řízení (3000km). Dík patří i paní průvodkyni Kláře, ale především panu Zbyšku Gajdzicovi z Charm Travel & Hotels & Sport s.r.o., který nám pomohl celou exkurzi uskutečnit.

Kiedyś następnym razem.

Ivan Machek, Jakub Hecht a Petr Fiala

Úvodní stránka | Pojištění | Reference | Kontakt

Copyright © 2010 - 2015 Objevtepolsko.cz, All Rights Reserved | Webdesign by Fresh Services, s.r.o.